Værdigrundlag

Værdigrundlaget for Vestervig Skole og SFO tager udgangspunkt i følgende værdisæt for Thisted Kommune:

• anerkendelse
  • loyalitet
  • troværdighed
  • åbenhed
  • tillid

Disse begreber skaber grundlaget for samarbejdet mellem alle parter på institutionen, og herigennem skal vi opnå, at alle implicerede føler sig trygge, accepterede og værdsat.

Værdigrundlaget skal skabe de bedst mulige rammer for børnenes trivsel og læring samt for børnenes og de ansattes arbejdsmiljø. Både børn og voksne skal opleve skolen som et rart sted at være. Herudover skal det skabe forudsætningerne for et godt arbejdsklima, både i de enkelte klasser og på skolen som helhed. Et godt undervisnings- og arbejdsmiljø er en forudsætning for, at folkeskolens formål kan føres ud i livet.
Dette fører igen til større rummelighed, hvor alle vil arbejde på, at her som udgangspunkt er plads til alle.

Det betyder, at vi respekterer hinanden og fællesskabet ved at udvise ansvarlighed, herunder tage medansvar for hinandens trivsel.

Medansvar betyder også, at det forventes, at alle yder deres bedste, for at vi sammen kan skabe den bedst mulige arbejdsplads for børn som voksne, og herigennem får mulighed for, at levere den bedst tænkelige undervisning præget af høj kvalitet med fagligt varierende og eksperimenterende undervisning ud fra de til enhver tid givne rammer.

I fællesskabet vil vi fremme børnenes selvværd og tolerance, så de lærer at begå sig i en moderne demokratisk verden d.v.s. være selvhjulpne og selvtænkende.

For såvel børn som voksne er troværdighed og ligeværd nøgleord.
Alle på Vestervig Skole forventes at agere og handle troværdigt, åbent og ligeværdigt overfor hinanden.

Vore handlinger skal bære præg af tillid. Dette gælder alle skolens interessenter, og det er først og fremmest gennem gensidig tillid, at vi vil handle til barnets bedste.